Hadith/Surah Mengenai Madu


Al-Quran surah al-Nahl (ayat 65-69). Firman Allah:

“Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah: buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat-tempat yang dibuat manusia, kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan, dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah memudahkan (bagimu). dari perut lebah itu, keluarlah minuman(madu) yang bermacam-macam warnanya. Di dalamya terdapat ubat yang boleh mnyembuhkan bagi manusia. sesungguhnya pada yang demikian itu, benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang yang memikirkannya.”



HADITH

1) Rasulullah saw. bersabda, “Perumpamaan orang beriman itu bagaikan lebah. Ia makan yang bersih, mengeluarkan sesuatu yang bersih, hinggap di tempat yang bersih dan tidak merusak atau mematahkan (yang dihinggapinya).” (Ahmad, Al-Hakim, dan Al-Bazzar)

2) Di dalam kitab ”al-Sunan” itu disebutkan juga nabi Muhammad s.a.w. bersabda ” Barang siapa menjilat madu dengan air liurnya sebanyak tiga kali makan pagi setiap bulan, dia tidak akan kena bencana (penyakit) yang berat”

3) Rasulullah SAW bersabda. "Tanda-tanda rumah orang Islam ialah dirumahnya terdapat madu dan kurma"

4) Rasulullah SAW bersabda, "Demi Allah yang aku di dalam genggamanNya, minumlah madu. Malaikat akan memohon rahmat pada penghuni rumah yang ada madu di dalamnya. Jika seseorang itu makan madu, seribu ubat masuk keperutnya dan sejuta penyakit keluar darinya"

Marilah sama-sama kita istiqamah dalam mengamalkan madu untuk kekal sihat dan bertenaga, kerana sesungguhnya ada kisah dan jaminan terhadap madu dari kisah ini:

Dari Abu Sa'id r.a: (maksudnya) Ada seorang laki-laki datang kepada Rasulullah saw dan berkata: "Saudara saya sakit perut."
Rasul menjawab: "Beri ia madu!"
Kemudian orang itu datang lagi untuk kedua kalinya.
Rasul berkata lagi: "Beri ia madu!"
Kemudian orang itu datang lagi untuk ketiga kalinya.
Rasul berkata lagi: "Beri ia madu!"
Kemudian orang itu datang lagi dan berkata: "Telah saya lakukan."
Rasul menjawab: "Tuhan benar. Perut saudaramu yang bohong. Beri ia madu!"
Setelah itu diberikannya lagi madu kepada saudaranya, dan sembuhlah penyakitnya.

No comments:

Post a Comment